3
2
4

Drodzy rodzice! Informujemy, że w naszej szkole działa system do przeciwdziałania i monitorowania przemocy rówieśniczej RESQL, który realizuje Standardy Ochrony Małoletnich.

Chcemy, aby każdy w naszej szkole czuł się bezpiecznie, dlatego postanowiliśmy wdrożyć narzędzie, które zapewni uczniom i uczennicom możliwość anonimowego zgłaszania niepokojących ich sytuacji. Dodatkowo w szkole zostali wyznaczeni i przeszkoleni nauczyciele — interwenci, którzy będą komunikować się z uczennicami, za pomocą aplikacji, a następnie podejmować odpowiednie kroki mające na celu pomoc w rozwiązaniu zgłoszonego problemu. W przypadku bullyingu* — przemocy rówieśniczej kluczową rolę odgrywa profilaktyka i dobra współpraca społeczności szkolnej. W ramach projektu wychowawcy otrzymali zestaw lekcji profilaktycznych na temat dynamiki klasy i przemocy rówieśniczej, które będą prowadzone w ramach zajęć wychowawczych.

Bullying to realny problem wielu uczniów i uczennic w szkołach na całym świecie. Chcemy uczyć dzieci i młodzież wzajemnej troski 
i reagowania w bezpieczny sposób na przemoc, ponieważ jej konsekwencje są poważne dla wszystkich: uczniów doświadczających przemocy, uczniów stosujących przemoc, 
a także świadków.

*bullying - rodzaj przemocy rówieśniczej o poważnych konsekwencjach dla osób doznających przemocy, będących osobami stosującymi przemoc oraz będących świadkami przemocy, w której silniejszy (fizycznie i/lub psychicznie) uczeń wyrządza celowo i wielokrotnie krzywdę innemu uczniowi w obecności innych uczniów.

Zasady pracy interwentów programu RESQL 

  1. Wiadomości od uczniów są odczytywane przez interwentów do umówionej godziny.
  2. Czas oczekiwania przez ucznia na odpowiedź nie powinien przekraczać 4 dni.
  3. W przypadku wiadomości wysłanych w piątek, uczeń otrzyma odpowiedź w kolejnym tygodniu.
  4. Autor zgłoszenia widzi w aplikacji, kto z zespołu interwenckiego odpisał na jego wiadomość. W sytuacji gdy uczeń wolałby porozmawiać z innym interwentem, może poprosić o przekierowanie swojej sprawy do innej osoby z zespołu interwenckiego.
  5. Uczeń nie dostaje powiadomienia, że interwent udzielił odpowiedzi. Wiadomość będzie widoczna dopiero po uruchomieniu aplikacji.

Interwentami w naszej szkole są:
Krystian Kuc, Emilia Zwęglińska, Monika Adamczyk, Mariusz Szymański, Anna Durlak, Katarzyna Stadryniak i Agata Kiełbiowska

Jak zainstalować aplikację RESQL - instrukcja dla uczniów

  1. Uczniowie na swoich smartfonach instalują aplikację RESQL służącą do anonimowej komunikacji z interwentami.
  2. Wymagania minimalne dla aplikacji to system operacyjny: Android 8 lub późniejszy oraz IOS 12 lub późniejszy.
  3. Aplikacja poprosi o dostęp do kamery oraz galerii zdjęć.

Krok 1: Pobierz aplikację

  • Na ekranie smartfona przechodzimy do Play Store/ App Store

Krok 2: Wprowadź kod szkoły , który dostępny jest na terenie szkoły

  • Na pierwszym ekranie zostaniemy poproszeni o wprowadzenie unikalnego kodu szkoły.

Krok 3: Ustal i wprowadź PIN 

  • Po wprowadzeniu kodu szkoły, pojawi się możliwość nadania aplikacji 4-cyfrowego kodu PIN – należy podać go dwukrotnie. Można również pominąć ten krok. Choć tego nie zalecamy.
  • Po nadaniu kodu PIN/bądź pominięciu tego kroku pojawi się informacja o zalogowaniu do ekranu

Krok 4: Korzystaj z aplikacji

  • Ekran główny aplikacji RESQL zawiera 6 podstawowych ikon w centralnej części oraz ikonę Home, Ustawienia oraz ikonkę RESQL w dolnym pasku.
  • Od tego momentu można anonimowo komunikować się z interwentami, którzy w szkole będą odpowiadać na zgłoszenia. Dla ułatwienia w aplikacji różne rodzaje przemocy mają swoje opisy.

 Aplikacja zapewnia uczniowi:

  • bezpieczeństwo i anonimowość,
  • skuteczne wsparcie nauczyciela Interwenta,
  • możliwość zgłoszenia incydentu, zarówno z perspektywy ofiary, jak i świadka zdarzenia,
  • możliwość zdefiniowania rodzaju przemocy oraz wymiany wiadomości z osobą z grona pedagogicznego.

Ważne informacje:

Instalacja aplikacji RESQL jest prosta i w pełni dobrowolna. Aplikacja jest anonimowa i nie zbiera żadnych informacji z telefonów uczniów. Dane przechowywane w aplikacji są zgodne z rozporządzeniami RODO. W każdej chwili po zainstalowaniu aplikacji można ją odinstalować i z niej zrezygnować.

Aplikacja NIE SŁUŻY zgłaszaniu sytuacji zagrażającym zdrowiu lub życiu,
najlepszy w takich sytuacjach jest numer alarmowy 112

Więcej informacji o aplikacji RESQL znajdziesz tutaj: https://resql.pl

Bezpieczeństwo danych
Zgłaszanie zachowań przemocowych i ich dokumentowanie może wiązać się z załączaniem materiałów multimedialnych w aplikacji. Aplikacja korzysta z uprawnień tylko w momencie, w którym jest używana. Oznacza to, że ma ona dostęp do materiałów zdjęciowych wyłącznie dodanych przez użytkownika. Aplikacja NIE ma dostępu do prywatnych zdjęć znajdujących się w telefonie. Zgłoszenie NIE MUSI zawierać zdjęć, można nie używać tej funkcji.

Zjawisko przemocy rówieśniczej w polskiej szkole

Przemoc rówieśnicza przybiera wiele postaci: może mieć ona zarówno aspekt fizyczny, jak i psychiczny. Coraz częściej przemoc przenosi się do Internetu. Badania pokazują, że 57% dzieci w wieku od 11 do 17 lat doświadczyło różnego rodzaju przemocy rówieśniczej*.

Bullying jest najbardziej dotkliwą formą przemocy. Uderza w samoocenę ucznia, niszczy pewność siebie, wzmaga lęk i negatywny nastrój.
Jak pokazują wyniki badania PISA 2015 (OECD 2017), szkoły, w których częściej dochodzi do bullyingu, uzyskują średnio o 47 punktów mniej w teście PISA**.
Równocześnie, według statystyk, 80% uczniów będących świadkami przemocy wobec innych dzieci źle się z tym czuje**. Zespół psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS opracował program zapobiegania przemocy rówieśniczej połączony ze specjalną aplikacją, która pozwala dzieciom w bezpieczny i skuteczny sposób reagować na przemoc, jeśli są jej świadkami lub sami jej doświadczają.
ŹRÓDŁA DANYCH:
*Włodarczyk, J., Wójcik, S. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy krzywdzenia dzieci w Polsce. Dziecko krzywdzone. Teoria - badania - praktyka, 18 (3), 
s. 9–35.
**Sitek, M., Ostrowska, E.B. 
(red.) (2020), PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa.

Ile uczniów doświadcza bullyinyu co najmniej kilka razy w miesiącu? ** (infografika)
80% uczniów czuje się źle, gdy inni są nękani przez rówieśników**
Bullying nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi go doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach.
To bardzo ważny element walki ze zjawiskiem bullyingu.

Czym jest RESQL?

RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej, stworzony wspólnie z członkami społeczności szkolnej (uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami), oparty na wynikach badań naukowców z Uniwersytetu SWPS, warsztatów z nauczycielami i uczniami oraz pilotażu działania systemu.

Z czego składa się system RESQL?

  1. Aplikacja na smartfona pozwalająca na anonimowy kontakt uczniów z interwentami –nauczycielami, którzy postarają się ustalić, czego dotyczy problem i zareagować.
  2. Panel interwenta służący do komunikacji z uczniami. Interwenci mogą za jego pomocą dopytać o szczegóły opisanej sytuacji, zaproponować pomoc lub udzielić porady.
  3. Scenariusze lekcji dotyczących problematyki przemocy, relacji w klasie, klimatu klasy i szkoły – RESQL dostarcza w przystępnej formie niezbędną wiedzę na temat zjawiska przemocy rówieśniczej.

Jak działa RESQL?

APLIKACJA MOBILNA

Uczeń zgłaszają niepokojącą sytuację, której byli uczestnikami lub świadkami.

Zgłoszenie może być anonimowe. To uczeń decyduje, czy i w jakim zakresie ujawni dane o sobie (np. imię, klasę do której chodzi).

Uczeń wybierają typ przemocy lub opisują inne niepokojące zdarzenie (przemoc relacyjna, materialna, seksualna, fizyczna, cyberprzemoc, inne).

Wymiana krótkich wiadomości tekstowych z interwentem za pośrednictwem aplikacji.

Masz pytania odnośnie do aplikacji RESQL, jej działania lub chciałbyś dowiedzieć się więcej o działaniach antyprzemocowych w szkole? Skontaktuj się z Interwentem ze swojej szkoły!

Back to top