CHARAKTERYSTYKA ZAWODU
Technik hotelarstwa świadczy usługi kompleksowej obsługi gości w obiekcie hotelowym. Planuje, oferuje, koordynuje oraz wykonuje usługi hotelarskie; ustala zestaw oferowanych usług hotelarskich, sposób ich świadczenia oraz opracowuje politykę handlową; współpracuje z innymi instytucjami oferującymi usługi hotelarskie oraz zbiera opinie o preferencjach klientów, analizuje oferty konkurencji, obserwuje rynek hotelarski. Udziela informacji turystycznej. Sporządza dokumentację rozliczeniową i rezerwacyjną. Utrzymuje porządek w obiekcie hotelowym. Wykonuje prace biurowe.
NAUKA W NASZEJ SZKOLE UMOŻLIWIA
- uzyskanie certyfikatu kwalifikacji zawodowej:
- HGT.03. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- HGT.06. Realizacja usług w recepcji
- uzyskanie dyplomu zawodowego po zdaniu egzaminu zawodowego w zakresie w.w. kwalifikacji i ukończeniu szkoły
- przystąpienie do egzaminu maturalnego i po jego zdaniu kontynuowanie nauki na studiach
W TRAKCIE ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH I PRAKTYCZNYCH NAUCZYSZ SIĘ
- prowadzenia działalności promocyjnej oraz sprzedaży usług hotelarskich
- rezerwowania usług hotelarskich
- utrzymywania czystości i porządku w obiekcie hotelarskim
- wykonywania prac związanych z obsługą gości w recepcji
- przygotowywania i podawania śniadań w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- organizowania usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
NAUCZANE JĘZYKI OBCE
język angielski (pierwszy, kontynuacja, 3h/3h/3h/4h/5h),
język francuski (drugi, początkujący, 2h/2h/2h/1h/1h)
język zawodowy angielski
język migowy
PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE
Technik hotelarstwa powinien charakteryzować się:
- miłą aparycją, wysoką kulturą osobistą
- otwartością i gościnnością
- uprzejmością i cierpliwością
- komunikatywnością
- dobrą organizacją pracy
- umiejętnością harmonijnego współdziałania z innymi
- asertywnością i odpornością na stres
- dyskrecją
- znajomością języków obcych
- znajomością obsługi komputera, urządzeń cyfrowych, stosowaniem programów komputerowych wspomagających wykonywanie zadań
- dążeniem do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i doskonalenia umiejętności zawodowych
Kształcenie praktyczne odbywa się w pracowniach szkolnych oraz obiektach świadczących usługi hotelarskie. Na zajęciach praktycznych obowiązuje ubiór "roboczy" i "służbowy" /określony przez nauczycieli przedmiotów zawodowych i statut szkoły/.
Istnieje również możliwość odbycia 3-tygodniowych praktyk we Włoszech, w Hiszpanii lub Portugalii.
MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA
Możesz pracować zarówno w kraju jak i za granicą. Typowymi miejscami pracy technika hotelarstwa są obiekty bazy noclegowej takie jak: hotele, motele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, uzdrowiska, zajazdy, gościńce, schroniska, kwatery prywatne i inne, a także współczesna baza ruchoma: promowa, żeglugowa, kolejowa, lotnicza i inne. Masz możliwość prowadzenia własnej działalności hotelarskiej lub agroturystycznej.
PROFIL UMIEJETNOŚCI I KOMPETENCJI
Posiadacz dyplomu zawodowego w zawodzie
technik hotelarstwa potrafi:
- klasyfikować obiekty hotelarskie i noclegowe
- wykonywać prace związane z utrzymaniem czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych oraz w części rekreacyjnej obiektu świadczącego usługi hotelarskie
- przygotowywać jednostki mieszkalne dla gości hotelowych
- przestrzegać zasad odpowiedzialności materialnej dotyczącej wyposażenia obiektu i mienia gości
- przygotowywać śniadania hotelowe i room-service na zamówienie gościa
- użytkować sprzęt i urządzenia pomocniczego przygotowania i podawania potraw i napojów śniadaniowych
- obsługiwać seminaria/konferencje w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- realizować zamówienie gościa na usługi dodatkowe, zgodnie z ofertą obiektu świadczącego usługi hotelarskie
- przygotowywać oferty hotelowe zgodnie z potrzebami gości
- stosować zasady rezerwacji usług dla gości indywidualnych i grup zorganizowanych
- stosować procedury przyjmowania i wykwaterowania gości w recepcji hotelowej
- dokonywać rezerwacji usług hotelarskich, wykorzystując systemy rezerwacyjne
- przygotowywać dokumentację związaną z rezerwacją usług hotelarskich
- obsługiwać gości w recepcji
- udzielać informacji w języku polskim i w języku obcym nowożytnym gościom obiektu hotelarskiego
- sporządzać dokumentację związaną z procedurami check-in i check-out oraz pobytem gościa w hotelu
- przygotować informacje związane z obsługą gościa dla innych komórek organizacyjnych obiektu
- przyjmować płatności za realizację usług hotelarskich
- sporządzać dokumentację związaną z rozliczaniem kosztów pobytu gości
- rozliczać zgodnie z procedurami koszty pobytu gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- przestrzegać zasad kultury i etyki zawodowej w komunikacji z innymi osobami
- organizować pracę małego zespołu i nią kierować
Tegoroczny etap centralny odbywał się w dniach 25-27 marca w należącym do Polskich Hoteli Niezależnych (współorganizator Olimpiady) hotelu Willa Port***** w Ostródzie, gdzie uczniowie stanęli do rywalizacji o najwyższe trofeum. Podczas pobytu finaliści mogli również poznać podstawowe procesy w hotelu oraz wszystkie działy obsługi, przez dwa dni rywalizacji mogli również poczuć się jak prawdziwi goście obiektu.
Nasza szkoła jako członek Konsorcjum szkół branżowych Ho-Ga-Tur współorganizatora Olimpiady również uczestniczyła w tym przedsięwzięciu.
Do etapu szkolnego zawodów II edycji OUH zgłosiło się aż 3 267 uczestników ze 179 szkół ponadpodstawowych kształcących w zawodach hotelarskich. II edycję Olimpiady Umiejętności Hotelarskich „SUKCES W HOTELARSTWIE TO TEŻ ODKRYWANIE POTRZEB GOŚCIA BIZNESOWEGO” zwyciężyła Kseniia Shevchenko z Zespołu Szkół Gastronomicznych we Wrocławiu, otrzymując tym samym tytuł Mistrza Umiejętności Hotelarskich. II miejsce należało do Anity Krawiec z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Tarnowie, III miejsce zajęła Wiktoria Staszewska z Zespołu Szkół nr 8 w Szczecinie.
Podczas tegorocznego etapu centralnego zorganizowane zostały również zajęcia edukacyjne dla nauczycieli przybyłych do Ostródy wraz z podopiecznymi uczniami, którzy wzięli udział w warsztatach „ Współczesne hotelarstwo – trendy i zmiana oczekiwań Gości”, które przeprowadził Paweł Lewtak – Prezes Zarządu Hoteli Warszawskich Syrena, wiceprezydent EHMA, „IT i sztuczna inteligencja w Hotelarstwie”, które przeprowadziła Joanna Kulesza – Head of Customer Success w Profitroom oraz „Instrumenty dostosowywania kwalifikacji do potrzeb branż turystycznych, które przeprowadzili prof. dr hab. Hanna Zawistowska (SGH, SRKT), Józef Ratajski (SRKT) oraz Bartosz Prońko (Zespół Szkół Ekonomicznych Kielce).
Zachęcamy naszych uczniów z klas o profilu hotelarskim do zaangażowania się w III Edycję Olimpiady, która rozpocznie się już w październiku 2024 roku.
Poniżej linki do relacji z Olimpiady
https://www.telewizjaolsztyn.pl/artykul/22526,olimpiada-umiejetnosci-hotelarskich
Zapraszamy: R. Danasiewicz i U. Tusiek
20 lutego 2024 roku uczniowie naszej szkoły (Dagmara 4H, Kinga 4H, Marcel 4H, Wiktoria 4H, Aleksandra 4H, Amelia 4OT, Mikołaj 3OTK, Klaudia 3OTK, Zuzanna 3OTK, Oliwia 2KZ, Agata 2GcH, Wiktoria 2GcH) uczestniczyli w szkoleniu MONIN Master Polska w Warszawie.
Podczas szkolenia zaznajomili się z produktami MONIN i Vitamix, zdegustowali również lemoniady i koktajle stworzone przez prowadzącego szkolenie Pana Marcina.
Uczniowie otrzymali certyfikaty uczestnictwa w szkoleniu.
Etap okręgowy Olimpiady Umiejętności Hotelarskich odbył się w naszej szkole.
Był okazją do spotkania przedstawicieli branży hotelarskiej, nauczycieli przedmiotów zawodowych i uczniów kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa.
Organizatorem olimpiady jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Partnerem Konsorcjum HO-GA-TUR zrzeszające szkoły kształcące w zawodach z branży hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej, współorganizatorem Fundacja Polskie Hotele Niezależne.
Olimpiada ma zasięg ogólnokrajowy i jest organizowana corocznie.
II edycja olimpiady w roku szklonym 2023/2024 odbywa się pod hasłem „Sukces w hotelarstwie to też odkrywanie potrzeb gościa biznesowego”.
Zgodnie z przyjętym regulaminem Olimpiada jest trzystopniowa:
zawody I stopnia – szkolne, odbyły się w każdej szkole, która zgłosiła organizatorowi (SGH) chęć uczestnictwa w Olimpiadzie;
zawody II stopnia – okręgowe odbywają się w 10 okręgach wyznaczonych przez Konsorcjum HO-GA-TUR – Partnera OUH
zawody III stopnia – centralne odbędą się w miejscu ustalonym przez organizatora i współorganizatora Olimpiady.
Laureaci części finałowej zawodów stopnia centralnego otrzymają tytuł Laureata Olimpiady, a uczeń, który otrzyma największą liczbę punktów w zawodach finałowych otrzyma tytuł Mistrza Umiejętności Hotelarskich.
Olimpiada została ujęta w komunikacie MEiN w sprawie wykazu turniejów i olimpiad tematycznych uprawniających do zwolnienia z przystąpienia do części pisemnej egzaminu zawodowego.
W czwartek, na lekcji z Panem Zbigniewem Nowocieniem 2 grupa z klasy 1H w ramach ćwiczeń przygotowywała i podawała śniadania proste i złożone.
Uczniowie wykonali m.in. tosty w wersji słodkiej i słonej z serem żółtym i szynką, kawę po turecku i herbatę zieloną, którą serwowali w dzbankach.
Dnia 19.01.2023 roku klasy czwarte (technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, technik usług kelnerskich) pod opieką Pana Zbigniewa Nowocienia wzięły udział w szkoleniu barmańskim w Warszawie. Ambasador marki Monin Pan Paweł Jaworski zaprezentował nam ofertę firmy i z jego pomocą przygotowywaliśmy drinki, lemoniady, kawy oraz herbaty.
Na zakończenie pokazów każdy spróbował swoich sił w byciu barmanem.
Na zakończenie szkolenia odbył się konkurs, w którym mogliśmy wygrać produkty marki Monin. Po krótkim egzaminie każdy otrzymał certyfikat.
Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec