22.11 2024 gościliśmy uczniów z Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 14 Integracyjna im. Jana Pawła II w Radomiu.
Uczniowie klasy VIII uczestniczyli w szkoleniu z zachowania przy stole prowadzonym przez P. Zbigniewa Nowocienia i uczniów klasy II o profilu kelner.
CHARAKTERYSTYKA ZAWODU
Praca technika usług kelnerskich polega na profesjonalnej obsłudze konsumentów - gości lokalu gastronomicznego - od ich wejścia do opuszczenia go. Zakres pracy technika usług kelnerskich to m.in. powitanie gości, pomoc w wyborze stolika, przedstawienie menu i udzielenie stosownych informacji odnośnie potraw i napojów będących w karcie, przyjęcie zamówienia i jego realizacja zgodnie ze standardami obsługi konsumenta. Do jego zadań należy również przygotowanie potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego. W swojej pracy technik usług kelnerskich stosuje różne metody obsługi np. serwis angielski, francuski, niemiecki, rosyjski. Jego profesjonalizm, przyjazne nastawienie do ludzi, życzliwość i wyrozumiałość przyczyniają się do częstego korzystania gości z usług gastronomicznych. Technik usług kelnerskich może dodatkowo zdobyć zawód baristy, barmana lub sommeliera, uzupełniając wiedzę i kształcąc umiejętności na kursach.
NAUKA W NASZEJ SZKOLE UMOŻLIWIA
- uzyskanie certyfikatu kwalifikacji zawodowej:
- HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich
- HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych
- uzyskanie dyplomu zawodowego po zdaniu egzaminu zawodowego w zakresie w.w. kwalifikacji i ukończeniu szkoły
- przystąpienie do egzaminu maturalnego i po jego zdaniu kontynuowanie nauki na studiach
W TRAKCIE ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH I PRAKTYCZNYCH NAUCZYSZ SIĘ
- przygotowywania sal konsumpcyjnych do obsługi gości
- sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- wykonywania czynności związanych z obsługą gości
- planowania i nadzorowania pracy kelnera
- rozliczania usług kelnerskich
- planowania i organizowania dodatkowych usług gastronomicznych
- rozliczania usług gastronomicznych
NAUCZANE JĘZYKI OBCE
język angielski (pierwszy, kontynuacja, 3h/3h/3h/4h/5h),
język francuski (drugi, początkujący, 2h/2h/2h/1h/1h)
język zawodowy francuski
INNOWACJE
podstawy sommelierstwa w klasie trzeciej
florystyka w gastronomii w klasie czwartej
PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE
Technik usług kelnerskich charakteryzuje się:
- miłą aparycją, wysoką kulturą osobistą
- otwartością i gościnnością
- uprzejmością i cierpliwością
- umiejętnością nawiązywania kontaktu z ludźmi
- umiejętnością współdziałania w zespole
- myśleniem analitycznym
- podzielnością uwagi
- umiejętnością podejmowania szybkich decyzji
- odpornością na stres
- wrażliwością estetyczną i smakową
- kreatywnością
- umiejętnością utrzymania porządku i higieny w czasie wykonywania zadań zawodowych
- znajomością języków obcych (w turystycznych miastach, wymagana jest minimum znajomość języka angielskiego)
- znajomością obsługi komputera, urządzeń cyfrowych, stosowaniem programów komputerowych wspomagających wykonywanie zadań
- dążeniem do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i doskonalenia umiejętności zawodowych
Kształcenie praktyczne odbywa się w pracowniach szkolnych oraz obiektach świadczących usługi gastronomiczne. Na zajęciach obowiązuje ubiór "roboczy" i "służbowy" /określony przez nauczycieli przedmiotów zawodowych i statut szkoły/.
Istnieje również możliwość odbycia 3-tygodniowych praktyk we Włoszech, w Hiszpanii lub Portugalii.
MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA
Typowymi miejscami pracy technika usług kelnerskich są wszelkiego rodzaju podmioty gospodarcze prowadzące działalność gastronomiczną, przede wszystkim restauracje, kawiarnie, pensjonaty, domy wczasowe, zakłady gastronomiczne prowadzone przez hotele, centra biznesowe i domy weselne. Technik usług kelnerskich może być również zatrudniony na statkach i promach. Ponadto może prowadzić własną działalność gospodarczą na rzecz zakładów gastronomicznych i indywidualnych zleceniodawców.
PROFIL UMIEJETNOŚCI I KOMPETENCJI
Posiadacz dyplomu zawodowego w zawodzie
technik usług kelnerskich potrafi:
- rozróżniać zakłady, usługi gastronomiczne i stosować działania marketingowe związane z ich promocją i sprzedażą
- dobierać usługi gastronomiczne do oferty zakładów i punktów gastronomicznych z uwzględnieniem segmentacji rynku i działań marketingowych promocyjno-sprzedażowych
- sporządzać zamówienia, zlecenia/umowy na obsługę kelnerską i usługi gastronomiczne w oparciu o diagnozę potrzeb klienta polsko- i obcojęzycznego
- tworzyć karty menu, ofertę usług gastronomicznych na potrzeby rozmowy diagnozującej zamówienia
- przygotować zasoby materialne i osobowe do sporządzania potraw i napojów oraz miejsca dla gości indywidualnych i uczestników usług gastronomicznych zgodnie z normami fakultatywnymi i wskaźnikami, potrzebami gości, zakładowymi standardami, poczuciem estetyki i zachowaniem czystości, porządku
- kalkulować ceny potraw, napojów, kart menu i usług gastronomicznych
- planować, organizować stanowiska pracy i działania podejmowane w procesach technologicznych, organizacyjnych i usługowych w gastronomii zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- sporządzać potrawy i napoje części produkcyjnej i usługowej zakładu w oparciu o receptury z wykorzystaniem wyposażenia produkcyjnego i restauracyjnego zgodnie z zasadami technologiczno-technicznymi
- organizować obsługę kelnerską i obsługiwać gości zgodnie z zamówieniem indywidualnym i zleceniem na usługę gastronomiczną z zastosowaniem różnych metod, technik i stylów obsługi oraz zasadami savoir vivre i protokołem dyplomatycznym
- posługiwać się językiem obcym w komunikacji z gościem usług gastronomicznych
- rozliczać usługę kelnerską i gastronomiczną z gościem zleceniodawcą i zakładem zgodnie z zasadami rachunkowości
- badać jakość i rentowność usług gastronomicznych za pomocą ankiet i wskaźników
- dobierać i stosować środki ochrony indywidualnej i zbiorowej zgodnie z potrzebami wykonywanych zadań w gastronomii
- stosować zasady etyki, komunikacji interpersonalnej w relacjach z gośćmi, współpracownikami i przełożonymi
- stosować akty prawne z zakresu żywienia, bezpieczeństwa zakładu gastronomicznego, jego pracowników, klientów i gości oraz ochrony danych osobowych
- przestrzegać zasad kultury i etyki zawodowej w komunikacji z innymi osobami
- organizować pracę małego zespołu i nią kierować
20 lutego 2024 roku uczniowie naszej szkoły (Dagmara 4H, Kinga 4H, Marcel 4H, Wiktoria 4H, Aleksandra 4H, Amelia 4OT, Mikołaj 3OTK, Klaudia 3OTK, Zuzanna 3OTK, Oliwia 2KZ, Agata 2GcH, Wiktoria 2GcH) uczestniczyli w szkoleniu MONIN Master Polska w Warszawie.
Podczas szkolenia zaznajomili się z produktami MONIN i Vitamix, zdegustowali również lemoniady i koktajle stworzone przez prowadzącego szkolenie Pana Marcina.
Uczniowie otrzymali certyfikaty uczestnictwa w szkoleniu.
WYOBRAŹNIA, UMIEJĘTNOŚCI, PROFESJONALIZM prezentacja naszej szkoły i umiejętności uczniów wśród radomskich placówek i szkół artystycznych
fot. K. Kusio, M. Miedzińska, B. Świąder, A. Kulikowska
W ramach zajęć z obsługi kelnerskie młodzi adepci klasy pierwszej filetowali owoce tworząc piękne desery.
Dnia 19.01.2023 roku klasy czwarte (technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, technik usług kelnerskich) pod opieką Pana Zbigniewa Nowocienia wzięły udział w szkoleniu barmańskim w Warszawie. Ambasador marki Monin Pan Paweł Jaworski zaprezentował nam ofertę firmy i z jego pomocą przygotowywaliśmy drinki, lemoniady, kawy oraz herbaty.
Na zakończenie pokazów każdy spróbował swoich sił w byciu barmanem.
Na zakończenie szkolenia odbył się konkurs, w którym mogliśmy wygrać produkty marki Monin. Po krótkim egzaminie każdy otrzymał certyfikat.
Strona 1 z 3
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- 3
- Następny artykuł
- koniec