3
4
2

Cyfrowy ślad to wszystko, co zostawiasz po sobie w internecie – czasem świadomie, a czasem zupełnie przypadkiem. Nie tylko zdjęcia lub filmiki wrzucone na portale społecznościowe, ale każdy Twój ruch w sieci zostawia po sobie ślad. W internecie budujesz swój wizerunek – tak samo, jak w realnym życiu, dlatego warto świadomie zarządzać swoją obecnością online.

Cyfrowe ślady
✓ Media społecznościowe–wszystko, co publikujesz lub z czym wchodzisz w interakcję, wpływa na Twój wizerunek (m.in. posty, komentarze, polubienia).
✓ Lokalizacja GPS – jeśli masz ją włączoną, aplikacje mogą wiedzieć, gdzie jesteś, o której godzinie wychodzisz z domu, a nawet jak często bywasz w szkole.
✓ Preferencje i aktywność – platformy zapamiętują, co lubisz oglądać, jakie gry i filmy wybierasz, jak długo z nich korzystasz i na tej podstawie podpowiadają Ci treści i reklamy.
✓ Historia wyszukiwania – każda fraza wpisana w wyszukiwarkę jest rejestrowana i może wpływać na personalizację reklam oraz rekomendacje.

Kilka wskazówek, jak minimalizować swój cyfrowy ślad
1. Kontroluj ustawienia prywatności swoich kont. Ustaw swoje profile w mediach społecznościowych jako prywatne – wtedy tylko wybrane osoby zobaczą Twoje publikacje.
2. Nie podawaj więcej danych osobowych niż to konieczne. W sieci nie musisz dzielić się wszystkim. Podawaj tylko te informacje, które są niezbędne. Nie publikuj numeru telefonu, ani adresu zamieszkania.
3. Zastanów się dwa razy zanim coś opublikujesz w sieci. To, co dziś wydaje się zabawne, w przyszłości może być powodem do wstydu. Zanim coś udostępnisz w Internecie zadaj sobie pytanie: czy chciałbym, żeby to zobaczyli: nauczyciele, rodzice albo przyszły pracodawca?
4. Zwróć uwagę, czy osoba znajdująca się na zdjęciu wyraziła zgodę na jego publikację. Nie publikuj treści, które mogłyby kogoś obrazić lub zranić.

PAMIĘTAJ! Termin „cyfrowy ślad” odnosi się do opisania całokształtu działań w sieci, w tym publikacji zdjęć i danych osobowych. Mogą je wykorzystać cyberprzestępcy np. do kradzieży tożsamości. Informacje dostępne w internecie mogą mieć negatywny wpływ na Twoją reputację.

Back to top