Sposób odżywiania ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, również na środowisko naturalne. Od tego jak produkujemy żywność i co jemy zależy różnorodność biologiczna i klimat. Światowy Dzień Wegetarian jest dobry momentem do refleksji nad zawartością naszego talerza. Przysłowie “jesteśmy tym co jemy” należy traktować dosłownie i zadbać o prawidłową dietę.
Dieta bezmięsna zmniejsza ryzyko wystąpienia m.in.:
- otyłości,
- cukrzycy typu 2.,
- choroby niedokrwiennej serca,
- nadciśnienia tętniczego
- nowotworów.
W Polsce jest coraz więcej chętnych na tego typu dietę, a raczej styl życia. Rośnie świadomość konsumencka w kwestii zdrowego odżywiania. Liczba konsumentów, którzy przechodzą na dietę roślinną wzrasta. Podobnie rośnie liczba osób, które coraz chętniej włączają do swojej diety dania roślinne i eksperymentują z zamiennikami np. produktów mlecznych czy mięsnych, mimo tego, iż ich sposób odżywiania jest bardziej "tradycyjny". Jest to między innymi efektem większego zapotrzebowania na produkty oferujące zróżnicowane profile odżywcze i smakowe. Szacuje się, że już jedna piąta z nas to wegetarianie. Są to głównie ludzie młodzi, poniżej 34 roku życia.
Podstawą diety wegeteriańskiej są warzywa, owoce, rośliny strączkowe, produkty zbożowe, jaja, makarony, kasze oraz przetwory mleczne. I każda dieta, aby nam służyła, powinna być odpowiednio zbilansowana. Stosując dietę wegetariańską, ważne jest to, aby w naszym jadłospisie znalazły się różne źródła białka, takie jak: jaja, nabiał, nasiona roślin strączkowych oraz orzechy. Powinniśmy komponować potrawy z różnokolorowych warzyw i owoców. Około połowę warzyw w diecie powinny stanowić zielone warzywa bogate m.in. w wapń, żelazo, kwas foliowy. Bardzo dobrym źródłem węglowodanów będą rozmaite kasze, ryż, razowy makaron oraz pieczywo pełnoziarniste. Pamiętajmy również o regularnych posiłkach – co najmniej 5 razy dziennie.
Dania wykonane przez uczniów klasy 2ckb
Dlaczego warto jeść ryby?
- Są doskonałym źródłem pełnowartościowego białka.
- Są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie w kwasy omega-3. Należą do nich kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Dobowe zapotrzebowanie na oba te składniki wynosi 250 mg na dobę. Kwasy omega-3 są kluczowe do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W okresie płodowym oraz wczesnym okresie poporodowym są niezbędne do wzrostu mózgu dziecka.
- Spożycie ryb 2-4 razy tygodniowo obniża ryzyko wystąpienia udaru.
- Dużo witaminy D znajdziemy w rybach tłustych. Najwięcej tej witaminy zawiera śledź.
- Najwięcej witamina A zawierają ryby tłuste. Należą do nich śledź, łosoś, pstrąg i makrela. Witamina A wpływa pozytywnie na proces widzenia. Poprawia odporność i wykazuje efekt terapeutyczny w wielu infekcjach.
- Witaminy z grupy B znajdziemy przede wszystkim w rybach chudych takich jak szczupak czy okoń.
Potrawy z ryb wykonane na zajęciach z pracowni gastronomicznej z klasą 3ka i opiekunem Moniką Adamczyk:
Potrawy z ryb przygotowane na zajęciach z pracowni:
„Mój buraku, mój czerwony…”
Burak często kojarzy nam się z nielubianymi osobami, dlatego warto docenić to warzywo przynajmniej w Dzień Buraka. Ma one bardzo pozytywny wpływ na cały organizm, m. in. na układ krwionośny nerwowy, pokarmowy, odpornościowy czy hormonalny.
Prozdrowotna moc buraka:
- Nie bez przyczyny osobom ciężko chorym, np. na nowotwór, zaleca się picie soku z buraka. Buraki polepszają wydolność organizmu, a zawarta w nich betanina (naturalny barwnik) ma działanie przeciwutleniające, wspomaga walkę z niektórymi nowotworami oraz przywraca siły po chemioterapii.
- Sok z buraka można pić również profilaktycznie, a nawet jest to wskazane, podobnie jak picie innych soków i regularne jedzenie owoców i warzyw.
- Buraki powinny być na stałe obecne w diecie osób z nadciśnieniem i cierpiących na choroby układu krążenia. Zawarta w nich betanina obniża poziom homocysteiny, zwiększającej ryzyko miażdżycy, a jednocześnie przeciwdziała zwapnieniom naczyń krwionośnych i pomaga unormować poziom cholesterolu.
- Jedzenie buraków wpływa pozytywnie na produkcję krwi, a dzięki dużej ilości folianów także na wzrost tkanek matczynych w czasie ciąży. Foliany odgrywają również ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego.
- Za burakiem w diecie przemawia także niska kaloryczność (tylko 42 kcal w 100 g) oraz niezliczone właściwości kulinarne
Roladki z buraka z farszem z suszonymi pomidorami i ziołami, sałatka z buraków z rukolą i serem gorgonzola, pianka zapiekana z buraka wykonane przez klasę 3 ką i P. Monikę Adamczyk
I miejsce zajął Mateusz Wójcik z Zespołu Szkół Spożywczych i Hotelarskich w Radomiu,
II miejsce Zlata Dubovik z Niepublicznego Technikum Zawodowego w Kielcach,
III miejsce Wiktoria Janus z Zespołu Szkół Spożywczych i Hotelarskich w Radomiu.
GRATULUJEMY :)
Dynia, podobnie jak ogórek, cukinia, kabaczek, melon i arbuz, należy do rodziny dyniowatych. Powszechnie kojarzona jest jako symbol Halloween, ale jako składnik pożywienia często jest niedoceniana.
Dlaczego warto jeść dynię?
- Miąższ dyni jest bogatym źródłem witamin i minerałów, w tym cynku, wapnia, magnezu, potasu, selenu, witaminy C, A, E, niacyny (witamina B3) i kwasu foliowego (witamina B9), zawiera też duże ilości białka i błonnika oraz niewielkie ilości węglowodanów, nie zawiera tłuszczów, dzięki czemu jest niskokaloryczny.
- Szczególnie cenne są duże ilości cynku, który jest bardzo ważny w diecie mężczyzn – zapobiega zapaleniu i przerostowi prostaty.
- Kilka badań wskazuje, że dynia może brać udział w profilaktyce przeciwnowotworowej.
- Po zakupie dynia może być długo przechowywana w chłodnym, przewiewnym i suchym miejscu.
- Wpływając m.in. na obniżenie wysokiego ciśnienia tętniczego krwi, wykazuje działanie kardioprotekcyjne.
- Dzięki obecności błonnika pokarmowego zapobiega zaparciom stolca, a także obniża stężenie cholesterolu całkowitego we krwi.
- Dynia ma również działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne.
W dniu 26.10. 2022 w naszej szkole obchodziliśmy ŚWIĘTO DYNI.
Na zajęciach z pracowni gastronomicznej w klasie 2ga pod opieką P. Marzeny Wnęt uczniowie wykonali pierogi z nadzieniem serowo dyniowym, frytki z dyni z surówką z kiszonej kapusty i ciasto dyniowe, a w klasie 3 ka pod opieką P. Moniki Adamczyk tartę z nadzieniem z dyni i wanilii, zupę krem x dyni z prażonymi migdałami, placuszki serowe z pianką z dyni.
V Edycja Turnieju na Najlepszego Ucznia w Zawodzie Kucharz etap okręgowy odbył się 28 lutego 2022 roku w Radomiu w Zespole Szkół Spożywczych i Hotelarskich.
Temat tegorocznej edycji konkursu były „Tradycyjne potrawy śląskie na stuletnim zabrzańskim stole”.
Turniej składał się z dwóch etapów - etap pierwszy, część pisemna - test teoretyczny, etap drugi, część praktyczna, w której każdy uczestnik sporządzał dwie porcje dania zasadniczego związanego z tematem przewodnim konkursu. Jury oceniało organizację i higienę pracy, sporządzanie i ekspedycję potraw.
1 miejsce zajęła Natalia Bekier z Zespołu Szkół Spożywczych i Hotelarskich w Radomiu
2 miejsce Natalia Kowalczyk z Branżowej Szkoły Rzemieślniczej I stopnia w Lublinie
3 miejsce Aleksandra Traczyk z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Pionkach
4 miejsce Krystian Kamiński z Branżowej Szkoły Rzemieślnicze I stopnia w Lublinie
Nagrody w tegorocznym Turnieju zostały ufundowane przez Restaurację Paragraf, Restaurację Teatralna, Restaurację Beef Stekhouse, Restaurację Łyżka i Widelec.
Wszystkim uczestnikom jeszcze raz serdecznie gratulujemy, a restauratorom dziękujemy za pomoc w organizacji wojewódzkiego etapu Turnieju na Najlepszego Ucznia w Zawodzie Kucharz.
Organizatorzy M. Miedzińska, J. Tkaczyk, M. Domagała,
Od 22.02.2022 do 27.02.2022 r. w naszej szkole odbyły się szkolenia w ramach innowacji pedagogicznych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego przy udziale Agencji Rozwoju Mazowsza ("Zintegrowany rozwój szkolnictwa zawodowego" realizowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego przy udziale Agencji Rozwoju Mazowsza S.A.)
Szkoleniem objęci zostali uczniowie klas drugich z branżowej szkoły I stopnia w zawodzie kucharz i z technikum żywienia i usług gastronomicznych oraz nauczyciele uczący w pionie gastronomicznym.
Tematem szkoleń były:
- „Gotowanie w próżni oraz zastosowanie innych obróbek cieplnych z uwzględnieniem nietypowych zastosowań urządzeń gastronomicznych”
- „Różne techniki obróbek termicznych produktów spożywczych z użyciem próżni i TYNKTUR”
- „Obróbki termiczne produktów spożywczych z użyciem podciśnienia z porównaniem tradycyjnych metod przetwarzania w wysokich i niskich temperaturach”
- „Idea kuchni NOTE BY NOTE z użyciem tynktur w metodzie próżniowej z tradycyjnym przygotowaniem i aromatyzowaniem produktów. Zmiany cząsteczkowe w produktach spożywczych podczas zamrażania tradycyjnego i pod wpływem ciekłego azotu”.
Uczniowie i nauczyciele zapoznali się z nowoczesnymi trendami przygotowania i aranżacji potraw. Przygotowali między innymi dania z użyciem cyrkulatora, pakowarki próżniowej, palnika szefa kuchni, ciekłego azotu, syfonów. Aromatyzowali potrawy pod kopułkami wędzarniczymi przy użyciu wędzarni pistoletowej i dymem smakowym zgodnie z ideą kuchni „Note by note”.
Prezentowali przygotowane potrawy w nowych aranżacjach duochromatycznych.
Szkoła oprócz podniesienia kwalifikacji zawodowych zyskała nową pracownię gastronomiczną.
W INSTYTUCIE KULINARNYM TRANS GOURMET, SELGROS CASH&CARRY W PIASECZNIE
Strona 2 z 3