20 grudnia 2023 DZIEŃ RYBY
Potrawy z ryb przygotowane na pracowni gastronomicznej przez uczniów klasy 3Ga z Panią Moniki Adamczyk polecają się na święta:)
fot. Monika Adamczyk
PODZIĘKOWANIE ZA UDZIAŁ W AKCJI RODACY BOHATEROM
Składamy gorące podziękowanie wszystkim nauczycielom oraz uczniom, którzy tak ofiarnie włączyli się w akcję pomocy rodakom na Kresach.
Dary zebrane w ramach tej akcji Rodacy Bohaterom trafią do miejscowości Solecznicki oraz okolic Wilna na Litwie, do domu opieki, hospicjum, szkoły oraz instytucji zajmującej się Polakami na Wileńszczyźnie.
HOTELE SĄ TAK DOBRE JAK LUDZIE, KTÓRZY W NICH PRACUJĄ
Etap okręgowy Olimpiady Umiejętności Hotelarskich odbył się w naszej szkole.
Był okazją do spotkania przedstawicieli branży hotelarskiej, nauczycieli przedmiotów zawodowych i uczniów kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa.
Organizatorem olimpiady jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Partnerem Konsorcjum HO-GA-TUR zrzeszające szkoły kształcące w zawodach z branży hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej, współorganizatorem Fundacja Polskie Hotele Niezależne.
Olimpiada ma zasięg ogólnokrajowy i jest organizowana corocznie.
II edycja olimpiady w roku szklonym 2023/2024 odbywa się pod hasłem „Sukces w hotelarstwie to też odkrywanie potrzeb gościa biznesowego”.
Zgodnie z przyjętym regulaminem Olimpiada jest trzystopniowa:
zawody I stopnia – szkolne, odbyły się w każdej szkole, która zgłosiła organizatorowi (SGH) chęć uczestnictwa w Olimpiadzie;
zawody II stopnia – okręgowe odbywają się w 10 okręgach wyznaczonych przez Konsorcjum HO-GA-TUR – Partnera OUH
zawody III stopnia – centralne odbędą się w miejscu ustalonym przez organizatora i współorganizatora Olimpiady.
Laureaci części finałowej zawodów stopnia centralnego otrzymają tytuł Laureata Olimpiady, a uczeń, który otrzyma największą liczbę punktów w zawodach finałowych otrzyma tytuł Mistrza Umiejętności Hotelarskich.
Olimpiada została ujęta w komunikacie MEiN w sprawie wykazu turniejów i olimpiad tematycznych uprawniających do zwolnienia z przystąpienia do części pisemnej egzaminu zawodowego.
RADOMSCY TROPICIELE KSIĄŻEK
7 grudnia 2023 czytelnicy z naszej szkoły wzięli udział w międzyszkolnym konkursie RADOMSCY TROPICIELE KSIĄŻEK.
Anna Dusza, Julia Panek, Natalia Winiarska z klasy 3H, Julia Ciućmańska z klasy 2H, Angelika Głuch i Małgorzata Kołodziej z klasy 1H, Maja Banaszkiewicz z klasy 1GA, Aleksandra Janik i Wiktoria Piwowarczyk z klas 1GB, Wiktoria Górka klasa 1C , Anna Pluta-Kriaczko klasa 2C oraz Kinga Dygas klasa 3CKB pisały test ze znajomości treści książki pt. "11 papierowych serc" - Kelsey Hardwell. Kolejne zadania przed nimi.
Życzymy powodzenia i trzymamy kciuki. Nauczyciele bibliotekarze.
Burak w żywieniu
Burak ćwikłowy jest jednym z najpopularniejszych warzyw. Spożywanie buraka to priorytet, ponieważ jest tanim źródłem wielu ważnych składników, w tym antocyjanów. Najczęściej używamy go w barszczu czerwonym, ale warto go spożywać również w innych potrawach i na surowo. Burak w starożytności był lekarstwem.
Pierwsze wzmianki o buraku pojawiają się w dokumentach pochodzących z Babilonii. W roku 722 p.n.e. uprawiano go ponoć w ogrodach króla Marduk-apla-iddiny II. Około 400 r. p.n.e. zaczęto uprawiać buraki w Grecji, a 200 lat później dotarły one na tereny Republiki Rzymskiej. W czasach Karola Wielkiego i przez okres średniowiecza burak ćwikłowy uprawiany był jako warzywo liściaste, głównie we Francji i we Włoszech. Jako warzywo okopowe w Europie zaczęto uprawiać buraki, podobnie jak inne warzywa, w XVI w., chociaż są wzmianki z XIV w., jakoby pojawił się na polskich stołach (wikipedia.pl ).
Buraki dostarczają przede wszystkim węglowodany (9,56 g/100 g). W mniejszych ilościach znajduje się białko (1,61 g/100 g). Buraki zawierają tylko śladowe ilości tłuszczu (0,17 g/100 g). Woda stanowi 87,6% masy buraków. Buraki są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Korzeń buraka ćwikłowego i jego nać w przypadku młodej rośliny, stanowią doskonały dodatek do zup lub dań głównych. Najbardziej rozpoznawalnymi potrawami z buraka ćwikłowego są barszcz czerwony i botwina. Buraki ćwikłowe możemy spożywać– na surowo po obraniu ze skórki. Jeżeli mamy sokowirówkę, uzyskamy pełny wartości odżywczej sok.
Kuchnia polska jest bardzo bogata w przepisy na potrawy z użyciem tego warzywa. Są to np. sałatki buraczane, do których używamy uprzednio ugotowanych i obranych buraków. Pokrojone w kostkę buraki możemy połączyć ze śledziami wymoczonymi w mleku – również pokrojonymi w kostkę, a także z czerwoną cebulą. Możemy dodać oleju, octu winnego i miodu. Buraki mogą wchodzić też w skład sosów. Warzywa te po ugotowaniu i pokrojeniu w cienkie słupki, łączymy z odrobiną jogurtu i koncentratem buraczanym.
Potrawy przygotowali uczniowie klasy 3Ga
WOLONTARIAT – IDEA, ORGANIZACJA, DOŚWIADCZENIA
5 grudnia to Międzynarodowy Dzień Wolontariusza, czyli obchodzone corocznie święto wolontariuszy i organizacji, które zajmują się wolontariatem na całym świecie. Zostało ustanowione 17 grudnia 1985 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.
Celem święta i towarzyszących mu wydarzeń jest między innym uznanie i docenienie wysiłków osób zaangażowanych w działania dla innych oraz pokazanie społeczeństwu, jak duży jest ich wkład w rozwój społeczny na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Jest to również okazja do promowania wolontariatu oraz dzielenia się wiedzą i doświadczeniami.
A może święta będą okazją by zostać WOLONTARIUSZEM?
Uczniowie klasy 5 OTp spotkali się z wolontariuszkami Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt, które opowiedziały o swojej pracy i o tym jakie warunki trzeba spełnić aby zostać wolontariuszem.
Pani Kasia Gromska, która "jest głosem tych co nie poproszą same o pomoc" opowiedziała o procesie adopcyjnym zwierząt.
Warto wiedzieć… Jakie sztuczki sprawiają, że nasze działania w sieci zagrażają naszej prywatności?
Deceptive design patterns (ang. zwodnicze wzorce projektowe) to interfejsy wdrażane na platformach mediów społecznościowych, stronach internetowych i aplikacjach, które powodują, że użytkownicy podejmują niezamierzone, niechciane i potencjalnie szkodliwe decyzje dotyczące przetwarzania ich danych osobowych.
Przyczyny naszych błędnych decyzji w sieci:
- Przeciążenie treścią (ang. overloading): przytłoczenie dużą liczbą próśb np. o wyrażenie zgody na przetwarzanie naszych danych osobowych.
- Pomijanie (ang. skipping): Celowe ukrywanie w interfejsie strony komunikatu dotyczącego wyrażenia zgód na przetwarzanie danych, po to abyśmy zapomnieli lub nie myśleli o aspektach związanych z ochroną danych.
- Wpływanie (ang. stirring): wywieranie na nas wpływ poprzez emocjonalną presję, lub zachęty w celu udzielenia zgody na przetwarzanie naszych danych osobowych. Na przykład podczas korzystania z aplikacji, czy strony internetowej klikamy w okienko „odmowy” i pojawiają się hasła typu: „Nie chcesz być zdrowy!”, „Nie chcesz oszczędzić!”
- Utrudnianie (ang. obstructing): utrudnianie lub blokowanie możliwości uzyskiwania informacji o naszych danych lub sposobie zarządzania danymi np. poprzez ukrywanie informacji o sposobie przetwarzania danych osobowych w trudno dostępnych zakładkach strony.
- Niespójność (ang. fickle): utrudnianie poruszania się po różnych narzędziach służących kontroli ochrony danych oraz zrozumienia celu ich przetwarzania np. niejasno sformułowane komunikaty, po przeczytaniu których użytkownik tak naprawdę nie wie, w co powinien kliknąć.
- Pozostawienie w niewiedzy (ang. left in the dark): projektowanie interfejsu w sposób ukrywający informacje lub narzędzia służące kontroli ochrony danych lub pozostawianie użytkownika w niepewności np. czy dane są udostępniane innym podmiotom, w jaki sposób dane są przetwarzane czy, i jaki rodzaj kontroli możemy mieć nad naszymi danymi.
Warto poświęcić odrobinę uwagi i chwilę swojego czasu, żeby zadbać o swoją prywatność. Mamy prawo wiedzieć jakie dane osobowe są gromadzone i w jaki sposób są przetwarzane. Nasza zgoda powinna być świadoma i dobrowolna. Świadomość stosowania zwodniczych wzorców projektowych może pomóc nam lepiej zarządzać naszymi danymi w sieci.