„folklor polski w muzyce, śpiewie, tańcu, stroju” czyli wizyta w Otrębusach
Aby oddać całą prawdę o ludziach,
trzeba poznać ziemię, na której żyją.
Tadeusz Sygietyński
Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” powstało z pasji i szacunku do tradycyjnej kultury ludowej. To właśnie tutaj w 1948 r. rozpoczęła się historia jednego z najsłynniejszych ambasadorów polskiej kultury - Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze”.
Betlejem Polskie - spektakl, który zobaczyliśmy to barwny, patriotyczny obraz skomplikowanych losów naszej ojczyzny (nawiązuje do znaczących momentów w historii Polski - odsieczy wiedeńskiej, legionów Dąbrowskiego, strajku dzieci we Wrześni, zsyłek na Sybir czy Powstania Warszawskiego; pojawiają się w nim osoby ważne w historii Polski - Herodem jest car Rosji, a Trzej Królowie to władcy Polski: Kazimierz Wielki, Władysław Jagiełło i Jan III Sobieski).
To przepiękne rozśpiewane i roztańczone widowisko z humorem, ognistym tańcem, chórami aniołów i Świętą Rodziną, w którym bierze udział 150 wykonawców: aktorów, solistów śpiewaków, artystów baletu, chóru i orkiestry.
We wnętrzach pałacu znajduje się stała ekspozycja, w której harmonijnie przeplatają się dwa wątki. Pierwszym jest prezentacja kultury ludowej wybranych regionów Polski. Drugim ukazanie stylu, jaki przez lata wykreował Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze”, prezentując stylizację polskiego folkloru w postaci barwnego widowiska zawierającego elementy muzyki i tańca.
Pani przewodnik edukator oprowadzając nas po wystawie odpowiedziała m.in. na pytania: Czym różni się folklor w poszczególnych regionach Polski, na czym polega stylizacja i jak od kulis wygląda praca zespołu?
W czasie warsztatu tanecznego poznaliśmy podstawowe kroki i figury wybranych tańców narodowych i regionalnych.
fot. Nikola, red.
Regionalne Centra Kariery
Agata Krzyżanowska i Nina Łoboda uczennice z klasy 2ckb, Wiktoria Cudzich i Jan Nogaj uczniowie klasy 4kz pod opieką P. Moniki Stępniewskiej reprezentowali naszą szkołę w projekcie organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną pod nazwą „Regionalne Centra Kariery”.
Uczniowie rozdawali ulotki informacyjne i plakaty.
Ośmioklasiści mogli zapoznać się z działalnością naszej szkoły oglądając ciekawe zdjęcia przygotowane przez p. Barbarę Górkę i p. Ewę Guść oraz prezentację.
Bądź TIK i naucz się niemieckiego w mig
Jedna z wielu propozycji lekcji języka niemieckiego w klasie 4OTp w ramach innowacji pedagogicznej "Bądź TIK i naucz się niemieckiego w mig"
Opiekun Karolina Sieczkowska-Męzik
Szkolenie barmańskie
Dnia 19.01.2023 roku klasy czwarte (technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, technik usług kelnerskich) pod opieką Pana Zbigniewa Nowocienia wzięły udział w szkoleniu barmańskim w Warszawie. Ambasador marki Monin Pan Paweł Jaworski zaprezentował nam ofertę firmy i z jego pomocą przygotowywaliśmy drinki, lemoniady, kawy oraz herbaty.
Na zakończenie pokazów każdy spróbował swoich sił w byciu barmanem.
Na zakończenie szkolenia odbył się konkurs, w którym mogliśmy wygrać produkty marki Monin. Po krótkim egzaminie każdy otrzymał certyfikat.
XIV OLIMPIADA WIEDZY HOTELARSKIEJ
4 stycznia 2023r. w Warszawie odbył się Etap Okręgowy XIV Olimpiady Wiedzy Hotelarskiej.
Naszą szkołę reprezentowały Julia i Paulina z klasy 4H. Tematem przewodnim zmagań była TURYSTYKA ODPOWIEDZIALNA, a uczniowie musieli rozwiązać test składający się z 60 pytań. Niestety nie udało się zakwalifikować do etapu centralnego, ale mimo, iż konkurencja była bardzo wysoka dziewczyny spisały się bardzo dobrze, Julce zabrakło 1 punktu, żeby zmierzyć się w etapie centralnym.
Dziękujemy za włożoną pracę i życzymy dalszych sukcesów.
11 stycznia - ŚWIATOWY DZIEŃ WEGETARIAN
Sposób odżywiania ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, również na środowisko naturalne. Od tego jak produkujemy żywność i co jemy zależy różnorodność biologiczna i klimat. Światowy Dzień Wegetarian jest dobry momentem do refleksji nad zawartością naszego talerza. Przysłowie “jesteśmy tym co jemy” należy traktować dosłownie i zadbać o prawidłową dietę.
Dieta bezmięsna zmniejsza ryzyko wystąpienia m.in.:
- otyłości,
- cukrzycy typu 2.,
- choroby niedokrwiennej serca,
- nadciśnienia tętniczego
- nowotworów.
W Polsce jest coraz więcej chętnych na tego typu dietę, a raczej styl życia. Rośnie świadomość konsumencka w kwestii zdrowego odżywiania. Liczba konsumentów, którzy przechodzą na dietę roślinną wzrasta. Podobnie rośnie liczba osób, które coraz chętniej włączają do swojej diety dania roślinne i eksperymentują z zamiennikami np. produktów mlecznych czy mięsnych, mimo tego, iż ich sposób odżywiania jest bardziej "tradycyjny". Jest to między innymi efektem większego zapotrzebowania na produkty oferujące zróżnicowane profile odżywcze i smakowe. Szacuje się, że już jedna piąta z nas to wegetarianie. Są to głównie ludzie młodzi, poniżej 34 roku życia.
Podstawą diety wegeteriańskiej są warzywa, owoce, rośliny strączkowe, produkty zbożowe, jaja, makarony, kasze oraz przetwory mleczne. I każda dieta, aby nam służyła, powinna być odpowiednio zbilansowana. Stosując dietę wegetariańską, ważne jest to, aby w naszym jadłospisie znalazły się różne źródła białka, takie jak: jaja, nabiał, nasiona roślin strączkowych oraz orzechy. Powinniśmy komponować potrawy z różnokolorowych warzyw i owoców. Około połowę warzyw w diecie powinny stanowić zielone warzywa bogate m.in. w wapń, żelazo, kwas foliowy. Bardzo dobrym źródłem węglowodanów będą rozmaite kasze, ryż, razowy makaron oraz pieczywo pełnoziarniste. Pamiętajmy również o regularnych posiłkach – co najmniej 5 razy dziennie.
Dania wykonane przez uczniów klasy 2ckb
Kilka kroków do dobrej odporności
Niesprawny układ odpornościowy zwiększa ryzyko nie tylko infekcji wirusowych lub bakteryjnych. Zwiększa także ryzyko astmy, nowotworu, różnego rodzaju bólów, zmian skórnych, nietolerancji pokarmowych, stanów zapalnych jelit, czy ogólnego osłabienia. Co więcej, gdy układ odpornościowy szwankuje, rośnie też ryzyko rozwoju zakażenia Helicobacter pylori.
Sprawnie działający układ odpornościowy to strażnik naszego zdrowia.
Jak więc dbać o odporność?
Krok 1
Kwasy tłuszczowe ALA i LA.
Czyli kwas alfa-linolenowy oraz kwas linolowy. Należą one do niezbędnych kwasów tłuszczowych, a zatem musimy je dostarczać z dietą codziennie. Można polecić rozwiązanie dr Johanny Budwig: 1 łyżkę oleju lnianego mieszamy z serem twarogowym i mlekiem (można je zastąpić napojem migdałowym), aby dobrze połączył się z pozostałymi składnikami. Do gotowego kremu dodajemy 2 pokruszone orzechy włoskie jako źródło kwasu linolowego. Można dodać cebulę, szczypiorek lub czosnek.
Krok 2
Zadbajmy o poziom witaminy D.
Niemal wszystkie komórki mają receptory witaminy D, także komórki odpornościowe: limfocyty T i B, monocyty czy makrofagi. Poważny negatywny wpływ na odporność jest wtedy, gdy poziom witaminy D we krwi spada poniżej 20, a nawet już 30 ng/ml. Bazując na literaturze naukowej optymalny poziom to między 50 a 100 ng/ml.
Krok 3
Więcej polifenoli.
Dieta bogata w związki polifenolowe korzystnie wpływa na odporność, obniżając ryzyko wielu chorób. Gdzie ich szukać? Oto dobre źródła. Przetwory z aronii, czarny bez, czarna porzeczka, borówka, karczoch, wiśnie, truskawki, kakao, jeżyny, malina, ciemna czekolada, jabłka, grejpfrut, granat. Inne dobre źródła to herbata czarna i zielona, chleb na zakwasie żytni, orzechy laskowe, migdały, szpinak, brokuły, cebula.
Krok 4
Cenne składniki pokarmowe Beta-karoten i witamina A.
Dobre źródła beta-karotenu: słodkie ziemniaki, szpinak, marchew, papryka, dynia, jarmuż, kabaczek. Dobre źródła witaminy A: wątróbka wołowa, ser ricotta, śledź, jajka gotowane na miękko, masło, olej z wątroby dorsza, Cynk – ryby, wołowina, drób, ostrygi, krewetki, ciecierzyca, fasola biała, orzechy, pestki dyni, nasion sezamu, nerkowce, Żelazo – wołowina, podroby mięsne (np. wątróbka), natka pietruszki, jabłka, Selen – śledź, łosoś, flądra, dorsz, sardynki, wątróbka, kasza gryczana, wołowina, drób, owoce morza, żółtka jaj.
Krok 5 Białko, czyli rdzeń odporności.
Wiele komórek odpornościowych, które stanowią oręż do walki z patogenami, zbudowanych jest właśnie z białka. U chorych z wadliwym odżywianiem białkowo-energetycznym stwierdza się upośledzoną odporność. Niedożywienie białkowe jest w skali świata najistotniejszym czynnikiem obniżającym odporność organizmu na infekcje. Z powodu niedoboru aminokwasów z białek pokarmowych zaburzona jest synteza niezbędnych białek ustrojowych, co w efekcie narusza funkcje odpornościowe. W przypadku wielu chorób należy podnieść spożycie białka do 1,2-1,5 g/kg masy ciała, minimum dla odporności to 0,9 –1,0 g/kg masy ciała na dobę.
Krok 6
Rozładuj stres
Stres powoduje zmiany fizjologiczne i biochemiczne, które mocno osłabiają aktywność układu odpornościowego. W efekcie stajemy się dużo bardziej podatni na patogeny chorobotwórcze. Jak łagodzić stres? Warto korzystać z różnych aktywności odprężających jak: aktywność ruchowa, czytanie książek, śpiew, taniec, spędzanie czasu z najbliższymi, kontakt z przyrodą, przeznaczanie czasu na hobby.
Olimpiada Wiedzy o Żywności
Z radością informujemy, że troje uczniów naszej szkoły zakwalifikowało się do etapu centralnego Olimpiady Wiedzy o Żywności. Są to Karolina Rylska z kl. 4KZ oraz Aleks Kowalczyk i Jan Kundys z kl. 4Zp.
Ostatni etap olimpiady odbędzie się w marcu.
Powodzenia!
XI Orszak Trzech Króli
Wolontariusze Caritas z klas: 3GbZ, 3ka, 2GbZ, 1c wraz z Rycerzami Kolumba pomagali w przygotowaniu XI Orszaku Trzech Króli w Radomiu.
„TURYSTYKA MIEJSKA – W MIEJSKIEJ DŻUNGLI”
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie szkół średnich biorą udział w jubileuszowej X Olimpiadzie Wiedzy o Turystyce, której tematem przewodnim jest turystyka miejska.
Według Światowej Organizacji Turystyki miasta są celem większości podróży realizowanych w ciągu roku i najważniejszymi miejscami recepcji turystycznej.
Celem organizatorów jubileuszowej edycji olimpiady, jest zainteresowanie uczestników poznaniem dziedzictwa, zabytków, architektury, tematycznych dzielnic i szlaków, a także różnymi formami aktywności turystycznej podejmowanymi w przestrzeni miejskiej, zwrócenie uwagi na cele realizowane przez turystów podczas pobytów w mieście, również weekendowych tzw. city-break, na ich uczestnictwo w różnych wydarzeniach rozrywkowych, kulturalnych, sportowych itp.
Uczestnicy olimpiady mają możliwość podzielenia się swoją wiedzą na temat różnych produktów turystycznych i form turystyki miejskiej, a zadaniem finalistów będzie zaprezentowanie własnego pomysłu „Jak sprzedać miasto?” zgodnie z koncepcją marketingu-mix.
W etapie okręgowym, który odbył się w Warszawie naszą szkołę reprezentowali Igor i Mikołaj z klasy 4OTp.