Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Previous Next Play Pause

WARTOŚCI ODŻYWCZE DYNI
Miąższ dyni jest bogatym źródłem witamin i minerałów, w tym cynku, wapnia, magnezu, potasu, selenu, witaminy C, A, E, niacyny (witamina B3) i kwasu foliowego (witamina B9). Zawiera też duże ilości białka i błonnika oraz niewielkie ilości węglowodanów. Nie zawiera tłuszczów, dzięki czemu jest niskokaloryczny.

Czy wiesz, że istnieje ponad 45 odmian dyni?
Małe, średnie, duże i prawdziwe giganty. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie wszystkie dynie są pomarańczowe, wiele z nich jest zielona, biała czy brązowa. Bardzo popularną dynią jest dynia hokkaido, której w przeciwieństwie do innych odmian nie trzeba nawet obierać ze skóry.

Dynia i jej właściwości
Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo. Wzmacnia układ odpornościowy. Dba o piękną skórę.
Warto również pamiętać o pestkach dyni.  Pestki dyni to prawdziwy super pokarm i jeden z najlepszych pokarmów dla naszej urody.
Zawierają takie minerały jak cynk, siarkę potas, magnez i wapń. Są niezwykle bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Jeśli chcesz zadbać o piękne zdrowe włosy i skórę to pestki dyni z całą pewnością powinny znaleźć się w twojej codziennej diecie.

DANIA Z DYNI 

  1. Pieczona dynia hokkaido 
  2. Ciasto dyniowe
  3. Placuszki z dyni  
  4. Pasta z dyni do chleba 
  5. Zupa dyniowa 
  6. Zupa krem z dyni  
  7. Curry z dynią z Bulionem Warzywnym 
  8. Zapiekanka w kokilkach 
  9. Makaron z dynią, czosnkiem i grzybami

Gruszki i ich pozytywny wpływ na zdrowie
Gruszki to doskonałe źródło błonnika. Ich regularne spożywanie zapobiega wzdęciom i zaparciom, dodatkowo usprawnia trawienie i minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób jelita grubego.

1. Gruszka na przeziębienie
Jesienią łatwo o infekcję, zwłaszcza jeśli układ odpornościowy nie pracuje sprawnie. Warto więc wzmocnić się przed sezonem zachorowań. Jeśli jednak przyjdzie zmierzyć się nam z bólem gardła, warto sięgnąć po gruszkę. Sok z tego owocu w połączeniu z miodem leczy zapalenie strun głosowych i pomaga usunąć z dróg oddechowych nadmiar śluzu. Owoce te łagodzą także chroniczne stany zapalne. Działanie takie zawdzięczają flawonoidom i karotenoidom. Gruszki to doskonałe źródło błonnika. Ich regularne spożywanie zapobiega wzdęciom i zaparciom, dodatkowo usprawnia trawienie i minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób jelita grubego. Błonnik ponadto obniża poziom cholesterolu, i co wydaje się być najważniejsze z punktu widzenia współczesnej medycyny – zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów. W gruszkach znaleźć można kwas hydroksycynamonowy, który zapobiega powstawaniu guzów żołądka i płuc. W skórce tych owoców z kolei znaleźć można kwercynę - bardzo silny przeciwutleniacz.

2. Gruszki mogą zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu 2
Owoce te mogą być obecne w diecie cukrzyka. Mają bowiem niski indeks glikemiczny (IG = 30). Nie stanowią zbyt dużego obciążenia dla trzustki, a dodatkowo niektóre z zawartych w nich flawonoidów poprawiają wrażliwość na insulinę. Ponadto zapobiegają rozwojowi cukrzycy typu 2. Bez przeszkód mogą je spożywać osoby odchudzające się, owoce te w większości składają się z wody. Zawierają też sporo pektyn. Niewiele jest owoców, które skrywają w sobie jod. Pochwalić się obecnością tego pierwiastka może jednak gruszka, jest zatem nieoceniona w profilaktyce niedoczynności tarczycy. Zawiera również bor, który pobudza umysł do wydajniejszej pracy. Bor jest równie ważny w profilaktyce osteoporozy (minerał ten pomaga zatrzymać wapń w organizmie). Gruszki są również wskazane w diecie kobiet ciężarnych. Zawierają bowiem sporo kwasu foliowego, a ten jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka w okresie płodowym. Badacze z australijskiej rządowej agencji ds. nauki i badań CSIRO dowiedli, że sok z gruszek jest pomocny w łagodzeniu dolegliwości związanych z upojeniem alkoholowym. Innymi słowy, napój ten minimalizuje skutki kaca (przyspiesza metabolizm alkoholu). Owoce te są cenione również ze względu na ich pozytywny wpływ na cerę. Polecane są nastolatkom, uważa się bowiem, że zawarte w gruszkach witaminy i składniki mineralne łagodzą trądzik młodzieńczy i zmiany zapalne skóry.

3. Gruszki w diecie seniora
Owoce te powinny gościć też w jadłospisie osób starszych. Mają one bowiem pozytywny wpływ na serce – zawarty w nich glutation, przeciwutleniacz, obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko udaru mózgu. Z kolei antyoksydanty w nich obecne powstrzymują proces zwyrodnienia plamki żółtej, pozwalają zatem chronić wzrok. Dostępnych jest wiele odmian gruszek. Można z nich przygotować smaczne kompoty i soki. Doskonale smakują na surowo. Nie nadają się do mrożenia, a zatem warto się nimi cieszyć przez całą jesień, gdy jest ich najwięcej.

Back to top