WYBIERZ ZAWÓD W
WYBIERZ ZAWÓD W "GASTRONOMIKU"
CUKIERNIK, KUCHARZ, PIEKARZ, PRZETWÓRCA MIĘSA
CUKIERNIK, KUCHARZ, PIEKARZ, PRZETWÓRCA MIĘSA
TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH, TECHNIK USŁUG KELNERSKICH
TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH, TECHNIK USŁUG KELNERSKICH
TECHNIK HOTELARSTWA, TECHNIK ORGANIZACJI TURYSTYKI
TECHNIK HOTELARSTWA, TECHNIK ORGANIZACJI TURYSTYKI
TECHNIK TECHNOLOGII ŻYWNOŚCI
TECHNIK TECHNOLOGII ŻYWNOŚCI
TECHNIK TECHNOLOGII ŻYWNOŚCI
TECHNIK TECHNOLOGII ŻYWNOŚCI
UCZNIOWIE ROZWIJAJĄ PASJE I ZAINTERESOWANIA
UCZNIOWIE ROZWIJAJĄ PASJE I ZAINTERESOWANIA
OSIĄGAJĄ SUKCESY W OLIMPIADACH I TURNIEJACH
OSIĄGAJĄ SUKCESY W OLIMPIADACH I TURNIEJACH
UCZESTNICZĄ W CIEKAWYCH PROJEKTACH I PROGRAMACH
UCZESTNICZĄ W CIEKAWYCH PROJEKTACH I PROGRAMACH
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
UL. ŚW. BRATA ALBERTA 1, 26-600 RADOM
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
UL. ŚW. BRATA ALBERTA 1, 26-600 RADOM
Previous Next Play Pause
  1. Jedz 5 posiłków dziennie
    Dzięki temu podkręcisz swój metabolizm i łatwiej będzie Ci schudnąć.
  2. Śniadanie to podstawa
    Nigdy nie wychodź z domu z pustym żołądkiem. Śniadanie dodaje nam energii na cały dzień, dlatego powinno składać się z pełnowartościowych składników.
  3. Na przekąskę – warzywa
    Możesz je chrupać do woli, bez obaw o swoją sylwetkę. Ponadto warzywa zawierają wiele cennych witamin, których Twój organizm potrzebuje, żeby prawidłowo funkcjonować. Warto je jeść dla piękniejszej skóry, włosów i paznokci.
  4. Uwaga na cukier i kalorie
    Dietetyczne produkty typu light, bardzo często mają wiele niezdrowych zamienników cukru. Pamiętaj czytaj etykiety produktów.
  5. Jedz wolno
    Dokładnie przeżuwaj każdy kęs, aby łatwiej trawić posiłki. Długie jedzenie ma jeszcze jedną zaletę – informacja o tym, że jesteśmy najedzeni, trafia do naszego mózgu dopiero po 20 minutach, dlatego im wolniej to robisz, tym mniej zjesz i szybciej poczujesz się najedzona/y.
  6. Pij wodę 2 litry to minimum
    Pomaga chudnąć, a także nawilża skórę od środka, dzięki czemu jest ona bardziej napięta.
  7. Aktywność fizyczna
    Postaraj się ćwiczyć co najmniej 3 razy w tygodniu przez minimum 40 minut. Nie ważne co wybierzesz, po prostu się ruszaj! Wysiłek uwalnia endorfiny, a Ty będziesz szczęśliwsza/y.
  8. Mniejsze porcje
    Często czujesz się ociężała/y i przejedzona/y? Zmniejsz porcje! Zacznij stopniowo, aby Twój organizm nie przeżył szoku. Skorzystaj też triku i jedz na mniejszym talerzu! Do Twojego mózgu trafi informacja, że masz pełen talerz, czyli powinnaś/powinieneś być najedzona/y taką porcją.
  9. Produkty lepszej jakości
    Staraj się jeść jak najwięcej świeżych i nieprzetworzonych produktów. Namów rodzinę do zmiany nawyków, a wyjdzie Wam to wszystkim na zdrowie. Zrezygnuj z jedzenia na mieście i zacznij gotować w domu. To może być świetny sposób na spędzenie czasu z bliskimi – połączycie przyjemne z pożytecznym.
  10. Bądź wytrwała/y
    Szukaj motywacji i po prostu się nie poddawaj.

 

Dziesiątki lat temu regularne spożywanie go chroniło przed dżumą i cholerą. Działa bakteriobójczo, więc zaleca się go stosować przy przeziębieniu. Obniża nadciśnienie, zapobiega miażdżycy, usprawnia pracę jelit oraz spowalnia procesy starzenia się. Mowa o czosnku, tak często niedocenianym ze względu na specyficzny nieprzyjemny zapach. A właśnie powąchanie – tylko ostrożne – zmiażdżonego ząbka czosnku – od razu pomaga oddychać przy zakatarzonym nosie. Jest zalecany na bóle reumatyczne oraz stawów. Ponadto można stosować okłady z sokiem z czosnku na trudno gojące się rany. 

Czekolada to przysmak szanowany na całym świecie, przez najmłodszych i tych nieco starszych. Uwielbiana, doceniania za swoje walory smakowe i właściwości czekolada obchodzi także swoje święto. 

12 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Czekolady. Jej jedzenie raz na jakiś czas jest wskazane nawet osobom na diecie - ma dużo magnezu, a do tego działa pobudzająco.

Czekolada ma długą historię. Na początku nie była jednak słodką przekąską i dodatkiem do dań i deserów, ale gorzko-pikantnym napojem, pitym przez Majów i Azteków. Oni jako pierwsi opracowali sposób obróbki kakaowca. Rozcierali owoce tego drzewa, fermentowali, mielili i następnie prażyli. Później dodawali wodę, chilli, pieprz, kukurydzę, miód i suszone płatki kwiatów. Dzisiejsza postać czekolady pojawiła się w Europie w XVI wieku, a jej popularność na dworach wzrosła dopiero sto lat później. Wtedy też produkowano czekoladę na skalę przemysłową, wykorzystując cukier i formując słodki kruszec w fantazyjne kształty. To zasługa nadwornego mistrza kuchni Ludwika XIII o nazwisku Pralin. Na jego cześć słodkie, rozpływające się w ustach czekoladowe cukierki nazwano pralinami. 

Każdy zając szpinak jada to na skoki dobra rada
Hopsa sa ram pam pam od szpinaku siłę mam

W jakim celu został ustanowiony?
Głównym zamierzeniem jest oczywiście wzbudzanie zainteresowania szpinakiem wśród społeczeństwa ze względu na jego wspaniałe właściwości. Jego liście są niezwykle zdrowe za sprawą znajdujących się w nich witamin np. C oraz przeciwutleniaczy i luteiny. Zawiera one także takie witaminy jak A, E, B6, żelazo, potas oraz kwas foliowy. Szpinak warzywny jest również bogatym źródłem białka, karotenoidów oraz błonnika. Szpinak często kojarzy się z dzieciństwem. Wiele osób było zmuszanych do spożywania go, dlatego nierzadko wzbudza w nas obrzydzenie. Dobrze doprawiony szpinak potrafi jednak być rarytasem.

Dlaczego powinniśmy jeść szpinak? 
Głównym powodem jest fakt, iż chroni on nasz organizm przed miażdżycą oraz posiada właściwości antynowotworowe. Ma on ogromny wpływ na nasz układ nerwowy. Dzięki dużej zawartości magnezu jesteśmy mniej zestresowani. Jest szczególnie polecany osobom z nadciśnieniem, ponieważ zawarty w nim potas obniża je. Zawiera także duże ilości żelaza, które ma wpływ na produkcję czerwonych krwinek. Szpinak jest źródłem kwasu foliowego, dlatego polecany jest kobietom w ciąży. Zawarte w nim witaminy z grupy B obniżają cholesterol, natomiast witamina E opóźnia starzenie organizmu. Wskazany jest również dla osób będących na diecie, ponieważ zawiera błonnik przyśpieszający przemianę materii oraz jest mało kaloryczny. Należy pamiętać również o tym, iż szpinak zawiera w sobie kwas szczawiowy. Nie powinien być spożywany przez osoby chorujące na dnę moczanową, choroby nerek, kamicę, refluks. Zapalenie stawów, reumatyzm. Nie zaleca się spożywać go również przez osoby, które mają problemy z tarczycą, gdyż zawarte w nim goitrogeny mają wpływ na przyswajanie jodu. Szpinak jest bogatym źródłem witamin, dlatego osoby, które nie cierpią na żadną z wyżej wymienionych chorób powinny go od czasu do czasu spożywać. 

Back to top