Eliminacje do IX Regionalnego Konkursu Pięknego Czytania
W dniach 17, 18, 19 marca odbyły się w bibliotece eliminacje do IX Regionalnego Konkursu Pięknego Czytania. Wszystkim, którzy wzięli w nich udział bardzo dziękujemy. Wyróżnienie zdobyli uczniowie z klasy 2KA Kornelia Wrona i Mikołaj Dąbrowski (nauczyciel języka polskiego p. Barbara Kotwa), Wiktoria Piwowarczyk z klasy 2GB (nauczyciel języka polskiego p. Barbara Kotwa), uczeń z klasy 3H Cezary Cielniak (nauczyciel języka polskiego p. Izabela Tomczyk-Spólna).
Zapraszamy do udziału do kolejnych konkursach.
Nauczyciele bibliotekarze.
15 marca - Dzień Piekarza i Cukiernika
Są takie dni, którym warto poświęcić chwilę. Zwłaszcza, gdy z tej okazji można przygotować coś pysznego. Takim dniem było Święto Piekarzy i Cukierników.
Tradycja, a nowoczesność
Rzemiosło piekarskie i cukiernicze to sztuka, która łączy w sobie tradycję, kreatywność i precyzję. Piekarze i cukiernicy nie tylko tworzą pyszne chleby, bułki czy ciasta, ale także kształtują smaki, które zostają w pamięci na zawsze. Dlatego też dzień 15 marca to doskonała okazja, aby docenić trud ich pracy i oddać hołd tym niezwykłym zawodom. Jednym z kluczowych elementów, który wyróżnia piekarzy i cukierników, jest ich zdolność do łączenia tradycji z nowoczesnością. Choć receptury przekazywane są z pokolenia na pokolenie, to zawsze znajdują się nowe, innowacyjne podejścia do przygotowywania wypieków. Nowoczesne technologie, świeże składniki i eksperymenty smakowe pozwalają na ciągłe udoskonalanie i wprowadzanie nowych, fascynujących smaków do świata pieczywa i słodkości.
Dzień Piekarza i Cukiernika to również doskonała okazja, aby zastanowić się nad rolą, jaką odgrywają ci rzemieślnicy w społeczeństwie. Ich praca nie tylko dostarcza nam pyszności do jedzenia, ale również pełni ważną rolę społeczną. Kawa czy herbata z pysznym ciastem potrafią połączyć ludzi, a świeży chleb jest często centralnym punktem rodzinnych posiłków. To także doskonała okazja do dzielenia się słodyczami z najbliższymi, tworząc chwile wspólnego delektowania się kulinarnymi arcydziełami.
"Rok przed dyplomem"
7 marca 2025 roku odbył się regionalny etap Ogólnopolskiej Olimpiady Zawodowej „Rok przed dyplomem”. W sześciu ośrodkach regionalnych, do II etapu przystąpiło 569 uczniów z 194 zespołów reprezentujących 69 szkół technicznych zlokalizowanych w 12 województwach. W przygotowanie uczniów do Olimpiady zaangażowało się ponad 200 nauczycieli przedmiotów zawodowych. Naszą szkołę reprezentowały dwa zespoły: technik hotelarstwa 4h i technik organizacji turystyki 4otk z opiekunami P. U Tusiek i P. B.Górką Olimpiada organizowana jest pod honorowym patronatem: Wojewody Lubelskiego, Marszałka Województwa Lubelskiego, Lubelskiego Kuratora Oświaty, Prezydenta Miasta Lublin, Rektora Politechniki Lubelskiej, Polskiego Towarzystwa Informatycznego, PKP Intercity, Fundacji VCC.
Uroczysta inauguracja Ogólnopolskiej Olimpiady, transmitowana do wszystkich ośrodków regionalnych odbyła się w Zespole Szkół Energetycznych im. prof. Kazimierza Drewnowskiego w Lublinie, w ośrodku, w którym do etapu regionalnego przystąpiło 366 uczniów. Uczestnicy wysłuchali wykładów tematycznych „Cybermocni ???”, Pan dr inż. Grzegorz Kozieł, adiunkt Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej, "Certyfikacja umiejętności informatycznych", Pan Wojciech Kulik, v-ce Prezes o. lubelskiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego, "Certyfikacja umiejętności zawodowych", Pani Anna Kabasa - specjalista ds. analiz projektowych i współpracy B2B Fundacji VCC.
Międzynarodowe Targi EuroGastro
Dnia 11 marca 2025 roku uczniowie naszej szkoły z klas 1 ka, 3GcH i 3ka wzięli udział w wycieczce na Targi Gastronomiczne EuroGastro.
To największe w Polsce targi branży gastronomicznej, które odbywają się w Nadarzynie pod Warszawą. Uczniowie poznawali najnowsze trendy i innowacje w branży gastronomicznej, a także brali udział w licznych degustacjach. Na targach odbywały się liczne pokazy szefów kuchni, dlatego mieli możliwość podziwiania umiejętności serwowania potraw, dekorowania i degustowania.
Wycieczka była doskonałą okazją do poszerzenia wiedzy z branży gastronomicznej (uczestnicząc w konferencjach ekspertów i zadając liczne pytania), a także do integracji uczniów z różnych klas.
Dni Patrona Radomia – św. Kazimierza królewicza
W naszej bibliotece szkolnej w dniach 4–7 marca obchodziliśmy Dni Patrona Radomia – św. Kazimierza królewicza📖✨. Uczniowie mieli okazję bliżej poznać życie i działalność świętego poprzez wystawę tematyczną, projekcję filmu 🎥 oraz udział w quizie wiedzy ❓🏆. Dzięki przygotowanym materiałom mogli dowiedzieć się więcej o wartościach, którymi kierował się św. Kazimierz, oraz o jego znaczeniu dla historii miasta. Quiz cieszył się dużym zainteresowaniem, a uczestnicy wykazali się wiedzą i zaangażowaniem 👏😊.
1 marca – Światowy Dzień Walki z Otyłością
Jego celem jest zwrócenie uwagi na problem otyłości wśród społeczeństwa. Nadwagę i otyłość definiuje się jako nieprawidłowe lub nadmierne nagromadzenie tłuszczu, które stanowi zagrożenie dla zdrowia. Otyłość uznawana jest dziś za jedną z najgroźniejszych chorób cywilizacyjnych. Na całym świecie statystyki wskazują ciągły wzrost liczby osób zmagających się z nadwagą i otyłością. Problem dotyczy nie tylko dorosłych, ale coraz częściej także dzieci.
Co powoduje otyłość i nadwagę?
Podstawową przyczyną otyłości i nadwagi jest brak równowagi energetycznej między spożytymi a spalonymi kaloriami. Spowodowane jest to zwiększonym spożyciem wysokokalorycznej żywności bogatej w tłuszcz i cukry oraz brakiem aktywności fizycznej, ze względu na coraz powszechniejszy siedzący styl życia i charakter wielu form pracy.
Konsekwencje otyłości.
Problem otyłości bywa bagatelizowany, jednak zaniedbanie wagi ciała może być przyczyną groźnych dla zdrowia chorób, a w konsekwencji może prowadzić nawet do niepełnosprawności. Otyłość stanowi przyczynę licznych chorób układu krążenia, niektórych nowotworów, chorób nerek, a nawet nadciśnienia i miażdżycy. U osób z poważną nadwagą zdecydowanie wzrasta także ryzyko wystąpienia udaru oraz zawału, a nawet cukrzycy typu II.
Najczęstsze przyczyny powstawania otyłości to: nieprawidłowe żywienie - posiłki wysokokaloryczne, bogate w tłuszcze, cukry, ubogie w warzywa i owoce, żywność wysokoprzetworzona, brak aktywności fizycznej - siedzący tryb życia, predyspozycje genetyczne, zespoły genetyczne przebiegające z otyłością (zespół Pradera-Willego, Cohena, łamliwego chromosomu X), zbyt mała lub duża masa urodzeniowa dziecka oraz cukrzyca ciężarnej, leki np. długotrwałe stosowanie glikokortykosteroidów w dużych dawkach, jedzenie mimo braku odczucia głodu - w sytuacjach stresu, smutku, potrzeby pocieszenia, złości, niepowodzeń, nudy.
Jak zapobiegać?
W zachowaniu zdrowej sylwetki, ważne jest aby unikać jedzenia pomiędzy posiłkami. Przekąski, tak ulubione przez dzieci i młodzież tj. chipsy, batony, wafle czy ciastka są przetworzone i wysokoenergetyczne, jedzone bezwiednie przed komputerem lub telewizorem powodują odkładanie tkanki tłuszczowej w organizmie i w następstwie tycie. Poza tym dziecko, które zjadło paczkę chipsów nie będzie miało apetytu na pełnowartościowy posiłek.
Londyn
Piękne słońce,
Greenwich, Big Ben, Houses of Parliament,
Muzea, parki i shopping🌞🎉😃
Klify w Dover i plaża w Folkestone.
Pozdrawiamy❤️
Tłusty Czwartek
Z okazji Tłustego Czwartku, uczniowie klas 2Z, 3KZ oraz 3C o profilu cukierniczym pod opieką Pani Klaudii Brach zorganizowali prawdziwą ucztę dla podniebienia!
Nasze młode cukiernicze talenty przygotowały pyszne pączki, faworki, oponki, a także pączusie serowe, które rozchodziły się w mgnieniu oka. Była to doskonała okazja, by poczuć prawdziwą atmosferę tego tradycyjnego dnia i zobaczyć, jak wspaniale uczniowie radzą sobie w przygotowywaniu słodkich wypieków.
Serdecznie dziękujemy Pani Klaudii Brach za poświęcony czas i cenne wskazówki, które pomogły uczniom osiągnąć tak wspaniałe efekty!
Smacznego i do zobaczenia przy kolejnej słodkiej okazji!
Warto wiedzieć ... „AI w placówkach oświatowych a dane osobowe. Jak chronić dane osobowe w edukacji w dobie rozwoju sztucznej inteligencji?”
Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI) coraz częściej wspiera nauczycieli i uczniów np. w nauczaniu zdalnym, analizie wyników czy personalizacji procesu nauki. Jednak korzystanie z AI może wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych, co niesie potencjalne zagrożenia dla prywatności. Dlatego ważne jest świadome i odpowiedzialne korzystanie z tej technologii.
Zanim skorzystasz z AI w edukacji, sprawdź:
✓ Czy dany system AI jest zgodny z zasadami ochrony danych osobowych (RODO)?
✓ Czy masz zgodę na przetwarzanie danych uczniów?
✓ Kto ma dostęp do przetwarzanych informacji i czy są one odpowiednio zabezpieczone?
✓ Czy dane uczniów są wykorzystywane wyłącznie w celu edukacyjnym?
Podstawowe zasady ochrony danych w placówkach oświatowych:
1. Zachowaj bezpieczeństwo danych. Instytucje edukacyjne powinny wdrażać polityki ochrony danych i regularnie sprawdzać używane narzędzia cyfrowe pod kątem zgodności z przepisami o ochronie danych. Szczególną uwagę należy zwrócić na bezpieczeństwo danych przetwarzanych przez systemy AI, które mogą automatycznie gromadzić, analizować i udostępniać informacje.
2. Uzyskuj zgodę na przetwarzanie danych. Opiekunowie i uczniowie powinni wiedzieć, jakie dane są zbierane, w jakim celu i kto ma do nich dostęp. Zgoda na ich przetwarzanie musi być świadoma i dobrowolna.
3. Minimalizuj ilość zbieranych danych. W przypadku korzystania z systemów AI, upewnij się, że przetwarzane są wyłącznie dane niezbędne do działania algorytmów. Ogranicza to ryzyko naruszenia prywatności.
4. Zadbaj o edukację cyfrową. Warto być świadomym zasad bezpiecznego korzystania z AI oraz potencjalnych zagrożeń, tj. uprzedzenia algorytmiczne i decyzje podejmowane przez AI bez ludzkiego nadzoru.
5. Unikaj niekorzystnych aspektów profilowania. Podczas analizowania przez systemy AI postępów ucznia, zadbaj o to, by nie prowadziło to do uprzedzeń lub nieuczciwej oceny jego możliwości.
PAMIĘTAJ!
Dane osobowe przetwarzane w placówkach oświatowych mogą stanowić wrażliwe informacje, które wymagają szczególnej ochrony. Nieodpowiednie wykorzystanie z systemów AI może prowadzić do naruszeń prywatności, dyskryminacji czy nieautoryzowanego przetwarzania danych. Bez promowania i wdrażania wyżej wymienionych praktyk i wiedzy o ochronie danych sektor edukacyjny nie będzie mógł skutecznie wykorzystać potencjału nowych technologii!
Ważne terminy i pojęcia
Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki zajmująca się tworzeniem systemów zdolnych do wykonywania zadań wymagających inteligencji ludzkiej. System AI na potrzeby wyraźnych lub dorozumianych celów wnioskuje, jak generować na podstawie otrzymanych danych wejściowych wyniki, takie jak predykcje, treści, zalecenia lub decyzje, które mogą wpływać na środowisko fizyczne lub wirtualne.
Dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej (art. 4 pkt 1 RODO).
Profilowanie na podstawie RODO można określić jako zautomatyzowane przetwarzanie danych osobowych w celu oceny aspektów osobistych, w szczególności w celu tworzenia analiz lub prognoz odnośnie konkretnych osób. Użycie słowa „ocena” sugeruje, że profilowanie obejmuje pewien rodzaj oceniania lub ewaluacji osoby (np. ocena zdolności ucznia na podstawie jego wyników w nauce).
Cyberbezpieczeństwo jest to odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy. Prościej mówiąc, cyberbezpieczeństwo obejmuje działania podejmowane w celu ochrony systemów informatycznych i danych przed nieautoryzowanym dostępem, atakami i naruszeniami.
Cyfrowy ślad to informacje tworzone podczas korzystania z Internetu, które mogą być później powiązane z użytkownikiem i analizowane przez AI i inne technologie